Na het succes van ons portfolio bij Burgerschap, hebben we deze functionaliteit nu ook toegevoegd aan de praktische opdrachten bij Maatschappijleer en Maatschappijkunde. Je kunt binnen het platform de producten van de maak-en doen-opdrachten bewaren en leerlingen laten reflecteren op analyse-en kijkopdrachten.
Portfolio bij Maatschappijleer en Maatschappijkunde
In het portfolioblok uploaden leerlingen het resultaat van de gemaakte opdracht. Dit kunnen één of meerdere (scherm)afbeeldingen zijn, foto’s die de leerlingen of de docent hebben gemaakt, maar altijd visueel. Je kunt hier geen PowerPoint, PDF- of word bestanden uploaden. In het reflectieblok laten we leerlingen reflecteren op de kijkopdracht of analyse. We laten ze kritisch kijken naar hun antwoorden en toetsen of de leerdoelen zijn behaald.
Het porfolio is onderdeel van de les en een logische stap na het afronden. Je vindt de portfolioblokken en de reflectieblokken onderaan de les. Hierdoor bouwt de leerlingen al doende aan een eigen portfolio voor Maatschappijleer of Maatschappijkunde.

Formatief werken bij Maatschappijleer
Wordt het tijd dat je meer formatief gaat werken? Dat kan eenvoudig met Methode M en het gebruik van het portfolio. De leerlingen uploaden de resultaten van het gemaakte werk en reflecteren daarop. Leerlingen kunnen dit altijd zelf wijzigen en weer en nieuwe versie aanleveren. Jij als docent kunt feedback geven en het werk beoordelen met “goed”, “voldoende” of “onvoldoende”.