Steeds meer jongeren laten van zich horen: voor het klimaat, tegen ongelijkheid of voor meer vrijheid. Uit cijfers van het CBS blijkt dat zij vaker demonstreren dan 25-plussers! Daarom brengt Methode M een nieuwe actualiteitsles over dit thema.
In “Demonstreren – van spandoek tot spanning” ontdekken leerlingen wat het betekent om in actie te komen in een democratische rechtsstaat. Ze leren dat demonstreren een grondrecht is, maar ook dat er grenzen zijn aan wat mag.
Benieuwd hoe je de les nog meer kunt verrijken? We delen drie inspirerende werkvormen en tips die bij de beleving van jouw leerlingen passen!
1. Stellingspel“Je moet altijd alles mogen zeggen.”
“Demonstreren heeft weinig zin.”
Leerlingen kiezen positie (eens/oneens) en lichten kort hun keuze toe. Zo ontstaat vanzelf een eerste gesprek over het thema.
Vergroot inzicht in hoe demonstraties verlopen en welke keuzes mensen daarin maken.
Sluit af met een creatieve opdracht waarin leerlingen hun mening letterlijk vormgeven
Nieuwsgierig?
Benieuwd wat jouw leerlingen zouden maken als demonstratiebord? Bekijk hier de gratis les! 👇🏼
Foto: Aanhoudingen na Anti-immigratieprotest / Nico Garstman