Skip to content

Nieuw: Demonstreren: van spandoek tot spanning

Steeds meer jongeren laten van zich horen: voor het klimaat, tegen ongelijkheid of voor meer vrijheid. Uit cijfers van het CBS blijkt dat zij vaker demonstreren dan 25-plussers! Daarom brengt Methode M een nieuwe actualiteitsles over dit thema. 

In “Demonstreren – van spandoek tot spanning”  ontdekken leerlingen wat het betekent om in actie te komen in een democratische rechtsstaat. Ze leren dat demonstreren een grondrecht is, maar ook dat er grenzen zijn aan wat mag. 

Benieuwd hoe je de les nog meer kunt verrijken? We delen drie inspirerende werkvormen en tips die bij de beleving van jouw leerlingen passen! 

1. Stellingspel

Laat leerlingen direct meedenken over vrijheid van meningsuiting met een stellingenspel!
Bijvoorbeeld:

“Je moet altijd alles mogen zeggen.” 
“Demonstreren heeft weinig zin.” 
 
Leerlingen kiezen positie (eens/oneens) en lichten kort hun keuze toe. Zo ontstaat vanzelf een eerste gesprek over het thema.  

2. Kijken, begrijpen & analyseren 

Vergroot inzicht in hoe demonstraties verlopen en welke keuzes mensen daarin maken. 

  • Video-analyse: leerlingen noteren wat er gebeurt, wie erbij betrokken zijn, wat het doel is en hoe de sfeer is 
  • Vergelijking: Bespreek twee voorbeelden, zoals Els Rechts en Extinction Rebellion. Wat zijn de verschillen in toon, doel en aanpak?  
3. Creatieve verwerking: maak je eigen protestbord 

Sluit af met een creatieve opdracht waarin leerlingen hun mening letterlijk vormgeven 

  • Ontwerpsessie: Laat ze een eigen protestbord ontwerpen, met een pakkende slogan en passend kleurgebruik 
  • Tussenpresentatie: Laat leerlingen hun bord pitchen en feedback geven op toon en duidelijkheid 
  • Protestexpo: Rond af met een kleine expositie of ‘vreedzame demonstratie’ in de klas of gang 

Methode M_nieuwsbrief_Actualiteitsles Demonstreren_960x_2 

Nieuwsgierig?  
Benieuwd wat jouw leerlingen zouden maken als demonstratiebord? Bekijk hier de gratis les! 👇🏼  


Foto: Aanhoudingen na Anti-immigratieprotest
/ Nico Garstman

Meer weten over Methode M?

Methode M is dé lesmethode voor burgerschap, maatschappijleer en maatschappijkunde. Actueel, compact en passend bij de belevingswereld van leerlingen. Omdat wij overtuigd zijn van de kwaliteit van Methode M, mag je hem drie weken gratis proberen. Vraag nu een proeflicentie aan: