De onderwijsinspectie heeft in het kader van het masterplan basisvaardigheden burgerschap extra aandacht voor de wet op burgerschap en hoe scholen deze toepassen. Wanneer een school onvoldoende kan aantonen daadwerkelijk aan burgerschap te werken krijgt ze van de inspectie een herstelopdracht.
De enige wettelijke eis die wordt gesteld, is de “Wet op het Burgerschap”. Tot het moment dat de conceptkerndoelen door de Tweede Kamer zijn goedgekeurd, geldt enkel de wet zelf. De bouwstenen, de conceptkerndoelen en de vier competenties van Ten Dam zijn slechts een houvast om je burgerschapsonderwijs op te bouwen.
Je moet dus voldoen aan de wet.
De wettekst is als volgt (bron):
Het onderwijs bevordert actief burgerschap en sociale cohesie op doelgerichte en samenhangende wijze, waarbij het onderwijs zich in ieder geval herkenbaar richt op:
Het bevoegd gezag draagt zorg voor een schoolcultuur die in overeenstemming is met de waarden, bedoeld in het derde lid, onderdeel a, creëert een omgeving waarin leerlingen worden gestimuleerd actief te oefenen met de omgang met en het handelen naar deze waarden en draagt voorts zorg voor een omgeving waarin leerlingen en personeel zich veilig en geaccepteerd weten, ongeacht de in het derde lid, onder c, genoemde verschillen.
Als school moet je een aantal zaken goed op orde hebben. Je hebt een visie nodig die door de hele school wordt gedragen. Deze visie moet zichtbaar zijn in de school, bekend zijn bij docenten en herkend worden door leerlingen.
Sleutelwoorden zijn: doelgericht, samenhangend, herkenbaar en borging. We zoomen even in:
Je bent doelmatig bezig met de lessen. Alle projecten, lessen of uitstapjes hebben een leerdoel en passen in een leerlijn.
Er zit samenhang tussen alle lessen burgerschap. Er is een doorlopende leerlijn en bij alle vakken die iets met burgerschap doen weten jullie van elkaar wat en waarom.
De geplande lessen en projecten worden daadwerkelijk uitgevoerd en leerlingen voelen dat ze bezig zijn met burgerschapsonderwijs.
Je kunt aantonen dat leerlingen bezig zijn met burgerschapsonderwijs.
Ben je nog zoekende hoe je nu concreet invulling kunt geven aan burgerschap op jouw school? Jullie doen wel allerlei mooie dingen op school, maar zijn nog op zoek naar een rode draad? Gebruik dan het lesmateriaal van Methode M voor burgerschap. Met behulp van onze lessen heb je actueel en flexibel lesmateriaal voor de hele school met voldoende samenhang en borging. Met behulp van onze portfoliofunctie breng je leerresultaten in beeld.
Heb je ondersteuning nodig met het maken van een visie op burgerschap en het stellen van eigen leerdoelen? Schakel dan onze favoriete burgerschapsexpert Arie van de Vrie in.
Niet alleen leerlingen moeten geschoold worden in burgerschapsonderwijs. Ook docenten moeten in staat zijn dit over te brengen. Besteed daarom tijd aan de professionalisering van docenten.
EduVibes ontzorgt en organiseert workshops voor docenten rondom de thema’s van burgerschap.